آقای شهردار !
سلام، امیدوارم حالتان خوب باشد و ملالی خاطر عزیزتان را مکدر نکند، باری اگر جویای احوال ما باشید، به قول شاعر معاصر، سید علی صالحی، حال همه ما خوب است اما تو باور نکن!


آقای شهردار !
روزی که پس از کش و قوس های فراوان در شهر چو پهن شد شهردار اندوهجرد می آید تا لگام اسب سرکش و چموش شهرداری جیرفت را در دست بگیرد و این کشتی طوفان زده را در دریای متلاطم و سیاست زده ی شهر به ساحل آرام و نجات برساند، قاطبه شهروندانی که خبر را شنیدند قبای خوش رنگ این سمت را بر تن شما گشاد پنداشتند!!!
لذا تحلیل ها کردند و ایضا مخالفت ها!
بعضی ها به این هم بسنده نکرده و از سر مطایبه گفتند و نوشتند تا این شهردار به خودش بجنبد و بخواهد فرق بین اندوهجرد و رهجرد را دریابد، عمر شورای شهر هم تمام شده و دوسال باقی مانده هم مثل دوسال گذشته باد هوا می شود!!!
اما من به عنوان یک شهروند معمولی به خود اجازه ندادم که پیش داروی کنم و اعتقاد دارم نه آن موقع که هنوز هم زود است تا بشود شما و عملکردتان را قضاوت کرد، در عین حال دعا می کنم در مسئولیت خطیری که بر دوش گرفته اید موفق باشید، چون در صورت موفقیت شما است که آبادانی شهرم رقم می خورد، پس امیدوارم بتوانید با عملکرد خوب تان در دوسال باقی مانده عمر این شورا جواب اعتمادشان را بدهید که مردم معتقدند طی دوسال گذشته فرصت سوزی ها شد و شهری که داعیه دار مرکزیت استان جدیدی است به خاطر لج و لج بازیها و عنادها بسیار عقب ماند و متضرر شد!


آقای شهردار ! امیدوارم حایل های بین شما و شهروندان بگذارند این متن، سانسور نشده به دست تان برسد و آن را مطالعه کنید، اگر بندی و پیشنهادی را پسندید جامه عمل بپوشانید و اگر سخنم را مصداق صد من یک غاز پنداشتید آن را دور بریزید،


آقای شهردار!
جیرفت با این طول و عرض جغرافیایی عظیم، تمام نقاطش نیاز به توجه دارد، متاسفانه شهر من شهر افراط و تفریط است! یا چهل ستون دارد یا بیستون!
اسم نمی برم که خاطری را بیازارم، اما محله و مناطقی در این شهر سراغ دارم که سال های سال شهرداری در آنجا خشتی بر خشتی ننهاده است، اما طی یک سال گذشته بخش عظیمی از امکانات، تجهیزات و خودروهای سنگین شهرداری بسیج شدند که جبران مافات کنند! این بسیار نیکو و پسندیده است و حق مردم آن محله هاست، آنها هم شهروندان همین شهر هستند، غرض این است این بذل توجه به یک منطقه باعث مغفول ماندن سایر مناطق نشود! حتما شما هم با من هم عقیده اید که خدمات در تمام مناطق باید متوازن باشد، نه اینکه یک کوچه طی این سال ها چهار بار روکش آسفالت شود و یک کوچه در مرکز شهر و بیخ گوش شهرداری چهل سال خاکی باشد!


آقای شهردار!
باور کنید یکی از معضلات این شهر که کمتر یا اصلا به آن توجه نشده و باید در الویت اقدام قرار گیرد احداث سرویس بهداشتی عمومی در جای جای سطح شهر به خصوص مناطق پر رفت و آمد، بازار و محله هایی است که مسافران از اطراف و اکناف به خصوص روستا ها برای انجام امورشان به شهر می آیند.


آقای شهردار!
خیابان شهید رجایی ( لرها) در حال انفجار است! لطفا، لطفا دیگر‌ مجوز احداث ساختمان پزشکان در این خیابان ندهید! من نمی دانم چرا تمام پزشکان بزرگوار اصرار دارند که مطب شان حتما در این خیابان باشد؟! خیابانی بدون پارکینگ مناسب با کوچه های تنگ و ساختمان های چند طبقه ی بدون آسانسور! وا… نوبره!
مگر مطب پزشک، سوپر مارکت است که اگر پاخور داشته باشد یا دم گذر باشد، مشتری بیشتری دارد؟!
باور داشته باشند پزشکان محترم، اگر تشخیص و طبابت شان خوب باشد، مطب شان در دور افتاده ترین خیابان شهر، حتی خارج از شهرستان هم که باشد مردم به سراغشان می روند، کما اینکه شاهدیم سالانه چه تعداد از مردم جیرفت و سایر شهرستان ها برای مداوای بیماران خود به طبیبان در کرمان مراجعه می کنند.


آقای شهردار!
جلسات شورای ترافیک شهر را فعال تر و پویا تر کنید، وضع ترافیک شهر اصلا مناسب و در خور این شهر نیست! به عزیزان راهنمایی و رانندگی یادآور شوید، پلیس زینت یک شهر است، لطفا حضور تان را در خیابان های شلوغ و پر تردد، چهار راه های پر ازدحام به خصوص زمان پیک ترافیک و وقت بازگشایی و تعطیلی مدارس بیشتر کنید، این تابلوهای توقف ممنوع، عبور ممنوع، خیابان یکطرفه است و… حرمت دارند، یا حذف شان کنید و خودتون و مردم را راحت کنید یا نگذارید کسی از آنها تخطی وسرپیچی کند! غروب ها خیابان طالقانی سری بزنید، بعضی ا‌وقات جلوی تابلوی توقف ممنوع خودروها دوبل پارک کردند! می شود با یک کار کارشناسی شده و احداث پیاده رو و ترمیم دو خیابان اطراف خیابان طالقانی ( یک طرفه) که بازار در آنجا واقع شده است و سر و سامان دادن به خیابان بصیریان و دارایی که یکی رفت شود و دیگری برگشت، کلی مشکل ترافیک را حل کرد، از فضای محوطه حسنیه شهدا( بسیج سابق) به عنوان پارکینگ شهری استفاده کنید هم مشکل جای پارک برای خودروها حل می شود هم برای حسینیه درآمد زایی دارد.


آقای شهردار!
یک روز ساعت ده صبح سری به بازار زنان دست فروش سبزی و تره بار جنب میدان امام خمینی( ره) نرسیده به بانک کشاورزی بزنید، وضع استقرار زنانی که با فروش محصولات کشاورزی خودشان اقتصاد خانواده شان را مدیریت می کنند را ببینید! این سایبان های خودساخته با کهنه پارچه و گونی و… چقدر منظره ای زشت و نازیبا را درست کرده و چقدر این مادران زحمت کش در وضعیت نامناسبی قرار دارند! درحالی کنار آنها زمینی متعلق به شهرداری است که سال های سال بلا استفاده یله و رها شده است! آیا نمی شود با غرفه بندی مناسب این مکان را در اختیار آنها قرار داد و اجاره ای معقول و متعارف هم از آنها اخذ کرد؟


آقای شهردار!
سایبان های مغازه ها را که به قول ما جیرفتی ها شنبه یکشنبه هستند یعنی یکی فلزی است دیگری چوبی ، بعدی ورقی و … یکسان و زیبا کنید،
با امعان نظر به اینکه بازار جیرفت تلفیقی از یک بافت تاریخی و بازار نیمه مدرن است می شود با طراحی مناسب و سنتی جلوی مغازه های چهار راه فرمانداری، خیابان شهید رجایی و طالقانی که اولین و قدیمی ترین خیابان و بازار جیرفت است، همچنین میدان امام را مثل دور میدان مشتاق کرمان طاق آجری و سنتی زد یا به شکل مدرن و امروزی بازاری شیک احداث کرد، کما اینکه طراحی بازار به روز و چشم نواز جیرفت توسط مسکن و شهرسازی را خیلی سال پیش در نمایشگاهی دیدم اما انگار فقط در حد همان طرح بود و هرگز عملیاتی نشد!


آقای شهردار!
تنها پارک قدیمی جیرفت که اتفاقا در قلب شهر واقع شده و با استقبال مردم به خصوص خانواده ها برای تفریح فرزندانشان رو بروست پارک ولیعصر (عج) است این پارک را مثل گوشت نذری هر گوشه اش را به جایی دادند از جمله ساختمان شهرداری خودتان، خانه امید بازنشستگان و… (در جای خود قابل پیگیری است) لطفا به سر و وضع ته مانده اش برسید که مثل دهکده ارواح شده است!


آقای شهردار !
نام مستعار بعضی از خیابان ها، چهار راه ها، میادین و سایر اماکن جیرفت از نام اصلی شان مشهور تراست مثل سه راه اشرف، چهار راه افضل، چهار راه خاور، چهار راه سکینه و… لطفا با نصب تابلو مناسب مشکل آدرس دهی را مرتفع کنید، باورتان می شود اسنپ فلکه درازو را می شناسد ولی با اعلام نام واقعی اش یعنی میدان ۱۷ شهریور، گیج شده و آدرس را پیدا نمی کند؟!


آقای شهردار!
ما در جیرفت کارگران محلی داریم که بابت گراس( هرس) هر نفر درخت خرما فقط مبلغ ناچیز یکصد هزار تومان حقوق می گیرند و آنچنان زیبایش می کنند مثل نقاشی! اما یک روز کارگر عزیز و زحمت کش شما را دیدم سوار بر بالا بر ! و از نحوه گراس دادنش هم معلوم بود اینکاره نیست و از باب انجام وظیفه در حال هرس درختان خرمای بلوار است! پس لطفا راه دوری نروید، فقط نخیلات بلوار امام و روبروی شهرداری و محل کار خود را نگاهی بیندازید خوشه های خشک و چیل شده درختان بی زبان که بر دوششان سنگینی می کنند بعضی هاشان نه از تابستان گذشته که مربوط سال قبل هستند!!!


آقای شهردار !
شهدا قهرمانان ما و مورد احترام همه هستند، بعضی از خانواده های ایشان که توان و تمکنی داشتند تابلویی از عزیزشان در سطح شهر نصب کردند که عمدتا هم آفتاب خورده و رنگ و رو رفته شده اند! از بعضی دیگر که کم هم نیستند حتی عکس و تابلویی در شهر نیست! لطفا بایک طراحی زیبا مثلا در همین بلوار بهشت زهرا تا گلزار شهدا تابلوهای شکیل، زیبا و در خور شان در عین حال یکسان برای شهدای شهرستان طراحی کنید و این تابلوهای کوچک و بزرگ، رنگ و رو رفته و نامتوازن را جمع آوری کنید.


آقای شهردار !
متقدمین شما زحمت کشیدند و چهار راه بیمارستان امام را بهسازی و زیبا سازی کردند، اما این تندیس، سردیس و ِالمان های یک میدان یا چهار راه است که معرف آن محل است لذا پیشنهاد می شود به پاس خدمات ارزشمند و ارج نهادن به زحمات و طبابت پزشکان متوفی و قدیمی این شهر، از جمله زنده یاد دکتر فتح ا… لطفی، دکتر ایرج شمس، دکتر محمد فرخی، دکتر ماشاا… آیین، دکتر سید زمان افضلی و… که اتفاقا بعضی از آنها غیر بومی هم بودند و بر گردن مردم منطقه حق دارند سردیس آنها را چهار طرف این چهار راه و در مسیر منتهی به بیمارستان امام نصب کنید.


آقای شهردار !
آنچه نگارنده این مطلب بیان داشت فقط از سر دلسوزی و عشقی است که به سرزمین مادری اش دارد، پس اگر گوش شنوایی بود فصل دوم را هم خواهد نگاشت و اگر با بی اعتنایی مواجه گشت سکوت را بر قلم زدن بی فایده و آب در هاون کوبیدن ترجیح داده و شما را به کار خود وامی گذارد.

بقلم: محمد افشارمنش

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *