به گزارش سایت خبری «جیرفت من» اسم دو سه نفر در تاریخ شفاهی شهرستان جیرفت به عنوان آدم‌هایی که برخی رسوم غیر متعارف و غلط را در مراسم مختلف برانداختند همیشه جاودان است و از آنها به نیکی یاد می شود، از جمله ایشان یکی حاج انوشیروان امیرتیموری، پیشکسوت فرهنگی است که برای اولین بار در دهه هفتاد، ذیل کارت عروسی دختر خانمش با خواهر زاده‌اش، حاج مجید امیرتیموری نوشت از دادن سیگار معذوریم! و تکلیف را برای مهمانان روشن کرد که تا قبل از آن در تمام مجالس عروسی، طرف چه سیگاری بود یا نبود یک پاکت «سیگار وینستون چهار خط» به عنوان جزئی از پذیرایی مثل شیرینی، شربت و شام یا ناهار از میزبان دریافت می کرد!!!

دوم نفر حاج آقای تارم است که به غیر از این دفعه، یک بار دیگر آن هم در دهه هفتاد سمت امامت جمعه جیرفت را برعهده داشت و رسم غلط دیگری که آن سال‌ها به شدت باب شده بود را بر انداخت.

آن سال ها رسم بود تا کسی فوت می‌کرد، در و دیوارهای منزل متوفی مملو می‌شد از نصب پارچه نوشته‌های تسلیت و تعزیت به بازماندگان! جالب اینکه بیشترش هم مربوط به ادارات، نهادها و ارگان‌ها بود که عمدتاً هزینه آنها از بیت‌المال و پول مردم پرداخت می شد (آن سال‌ها هنوز بنر مُد نبود) گرچه هنوز هم کم و بیش در جای جایی البته بسیار کم رنگ این رسم متداول است ولی عمده صاحبان عزا با نصب پارچه‌ای مشکی بر سردرب منزلشان تقاضا می‌کنند کسی پارچه نیاورد و نصب نکند.

(ناگفته نماند کسان دیگری هم در مناطق مختلف و طوایف متعدد بانی براندازی این رسوم غلط بوده و هستند که در جای خود باید از آنها تشکر کرد که بانی خیر هستند)

و امروز …

امام جمعه محترم در خطبه‌های نماز عید فطر از مردم درخواست کرد که در مراسم عزاداری اموات و پُرسه‌ها، پذیرایی‌های چند نمونه‌ای را حذف کرده و فقط به پذیرایی با خرما بسنده کنند و دلایلی را هم برای این مهم بیان کردند که بسیار منطقی بود و دوم پیشنهاد هم این که ایام عزاداری و پرسه را به ۲ روز تقلیل داده و مجلس ختم عزیزان متوفی را در عصر دوم تشیع جنازه آنها برگزار کرده و عزاداری را خاتمه دهند.

امید آنکه مردم هم همکاری کرده و اصحاب رسانه و بقیه عزیزان و ریش سفیدان اقوام با راه انداختن کارزار «نه به پذیرایی و تقلیل ایام پرسه» به پیشنهاد ارزشمند امام جمعه محترم جامه عمل بپوشانند و هرگز در منزل صاحبان عزا که توصیه دینی هم می‌باشد برای صرف شام یا ناهار مهمان نشوند و حتی مسئولیت پذیرایی از ایشان را هم برعهده بگیرند.

بقلم: محمد افشارمنش

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *