به گزارش «جیرفت من» روز کودک یک تاریخ رسمی است که هر ساله به افتخار کودکان جشن گرفته می شود؛ این تاریخ در کشورهای مختلف متفاوت است.

 در سال۱۹۲۵، روز جهانی کودک برای اولین بار در شهر ژنو و در جریان کنفرانس جهانی رفاه کودکان تعیین و نام گذاری شد. در پی این تصمیم، ۲۰ نوامبر از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی کودک نام گذاری شده هر چند که در برخی از کشورها این روز، اول ژوئن اعلام شده است.

دانستن این موضوع جالب است که برخی از کشورها مانند ایالات متحده، روز یکم ژوئن را به ‌عنوان روز جهانی کودک گرامی می ‌دارند و جشن می گیرند.

البته این سنت به سال ۱۸۵۶ باز می گردد یعنی هنگامی که کشیش چارلز لئونارد، کشیش کلیسای جهانی ماساچوست، مراسم ویژه ‌ای را با موضوع کودکان برگزار کرد.

در سال ۱۹۵۴، «روز جهانی حمایت از کودکان» برای حمایت از حقوق کودکان، پایان کار کودکان و تضمین دسترسی به آموزش و ‌پرورش جهانی به این اسم، نام ‌گذاری شد.

برای اولین بار، روز جهانی کودک با قطعنامه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۵۴ تاسیس شد.

مبتکران برگزاری روز جهانی کودک سه هدف اصلی را دنبال می کردند که این اهداف عبارتند از دفاع از حقوق کودکان، تشویق روابط دوستانه در میان نوجوانان جهان و متعهد کردن دولت ‌های جهان به منظور پشتیبانی از فعالیت‌ های یونیسف.

به همین دلیل قرار شد هر کشوری، روز مشخصی را به این مناسبت اختصاص دهد و سازمان ملل، روز جهانی کودک را هر ساله در تاریخ ۲۰ نوامبر جشن می ‌گیرد.

امروزه بزرگداشت این روز در نزدیک به ۱۵۰ کشور جهان برگزار می ‌شود ولی روز آن با توجه به سنت ‌ها و کشورهای مختلف، متفاوت است.

مسلماً حقوق کودکان، حقوق متفاوت یا حقوق ویژه ای نیست؛ حقوق کودکان در واقع همان حقوق اساسی بشر است.

طبیعتاً کودک هم انسانی است که حق دارد همچون انسان‌ های دیگر با او رفتار شود و حقوق او نیز رعایت شود پس باید به همین ترتیب، این روز جشن گرفته شود.

حقوق کودکان بر طبق اعلامیه ژنو این طور عنوان شده است:

۱- از نظر مادی ‌و‌ معنوی باید موارد مورد نیاز برای رشد طبیعی کودک به او داده شود.
۲- کودکانی که گرسنه هستند باید تغذیه شوند، کودکانی که بیمار هستند باید پرستاری شوند. باید به کودکانی که دچار عقب ماندگی هستند، کمک شوند و کودکان بزهکار باید احیا و بهینه سازی شوند. هم چنین به کودکان یتیم باید سرپناهی درخور و شایسته داده شود.
۳- کودکان باید نخستین کسانی باشند که در مواقع پریشانی تسکین می یابند.
۴- کودکان باید در موقعیتی قرار گیرند که قادر باشند معیشت خود را تأمین کنند و در برابر هر نوع استثمار باید محافظت شوند.
۵- کودکان باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که استعدادهایش باید در خدمت هم نوعانشان باشد.

در سال ۱۹۵۹ سازمان ملل اعلامیه حقوق کودک را تصویب کرد که براساس ساختار و محتوای اعلامیه ژنو بود.

در این اعلامیه جدید ۱۰ اصل برای حمایت از کودکان قبل از تولد و هم چنین پس از تولد وضع شد.

این اعلامیه جدید زمینه را برای تصویب کنوانسیون حقوق کودک در ۱۹۸۹، گسترده‌ ترین و سریع ‌ترین معاهده بین ‌المللی حقوق بشر در تاریخ فراهم کرد.

نلسون ماندلا به عنوان یکی از تأثیرگذارترین شخصیت های آفریقای جنوبی در همین رابطه گفته است: «امنیت و سلامت خود به‌خود اتفاق نمی ‌افتد، بلکه نتیجه اجماع جمعی و سرمایه‌گذاری عمومی است. ما به فرزندان خود، یعنی آسیب ‌پذیرترین شهروندان جامعه خود، مدیون زندگی عاری از خشونت و ترس هستیم.»

با همه این توضیحات حال باید از جامعه جهانی پرسید کدامیک از این قوانین و حقوق برای کودکان غزه در نظر گرفته می شود؟

این در حالی است که تاکنون ۵۳٠٠ کودک در غزه شهید شده اند و ۱۶٠٠ کودک هم ناپدید شده اند.

امسال روز کودک نه تنها برای کودکان غزه بلکه برای هر انسان آزاده ای معنای غم انگیزی دارد.

باشد که با بیداری اهل عالم، ظهور حضرت موعود (عج) و با نابودی استکبار و ظلم شاهد مظلومیت اهل عالم نباشیم.

بقلم: حجت‌الاسلام سیدعلی‌اصغر نمازی

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *