بخش اسماعیلی جیرفت همان جایی است که دختر دانش‌آموزی برای رییس‌جمهور نامه نوشت و آیت‌الله رییسی هم ۱۹ دستگاه سرمایشی و گرمایشی برای این مدرسه ارسال کرد؛ حالا حجم کمبودهای مختلف مدارس این منطقه صدای مسئولان محلی را بیش از همیشه بلند کرده به طوری که از مدارس این منطقه به عنوان گورستان کلاس‌های فرسوده یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی «جیرفت من» مرکز شهرستان جیرفت تا شهر بلوک مرکز بخش بزرگ اسماعیلی حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد؛ بخشدار اسماعیلی که قدمت برخی از مدارس آن به ۵۰ سال می رسد می گوید: این بخش به گورستان مدارس فرسوده در جنوب کرمان معروف شده و از کمبودهای زیرساختی و همچنین کمبود معلم رنج می برد به طوری که این نقایص بر کیفیت و کمیت تحصیل هم تاثیر منفی گذاشته است.

موسی مرسل‌پور در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: مشکل آموزش و پرورش این منطقه ریشه ای است و باید در زمینه زیرساخت ها کار می شده که نشده است.

وی ادامه داد: مهمترین عامل برای رفع این کمبودها عملی شدن استقلال آموزش و پرورش در این منطقه است در غیر این صورت کارها مقطعی و مُسکن است.

بخشدار اسماعیلی یادآور شد: با استقلال آموزش و پرورش اسماعیلی اولین مشکلی که رفع می شود کمبود نیروی انسانی است، بسیاری از نیروها در شهرستان های اطراف خدمت می کنند.

وی اضافه کرد: از طریق استقلال آموزش و پرورش می توان مشکلات موجود در حوزه تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی را بهبود بخشید، اگر آموزش و پرورش مستقل نشود شهرستان جیرفت نمی تواند این حجم از نیازها را رفع کند، هرچند زحمات زیادی هم کشیده اند.

مرسل‌پور افزود: بسیج و خیران نیز وارد عمل شدند و کمک های زیادی برای برطرف کردن نیازهای آموزش در بخش اسماعیلی کردند اما وسعت نیازها بسیار گسترده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش بخش اسماعیلی جیرفت از نظر شاخصه دانش آموز و وسعت شرایط لازم برای مستقل شدن را دارد گفت: فاریاب با پنج هزار و ۵۰۰ نفر دانش آموز مستقل است اما بخش اسماعیلی با هشت هزار دانش آموز هنوز مستقل نیست.

بخشدار اسماعیلی ادامه داد: این امکان وجود داشت که آموزش و پرورش بخش اسماعیلی، ۱۰ سال قبل مستقل شود اما کم توجهی هایی شده که دود آن به چشم دانش آموزان می رود و برخی افت تحصیلی و ترک تحصیلی ها نیز ناشی از این مشکلات است.

وی با یادآوری اینکه اسماعیلی به گورستان مدارس فرسوده در جنوب کرمان معروف شده است بیان کرد: استعدادهایی در این منطقه وجود دارد که تنها راه به فعلیت رسیدن آنها استقلال آموزش و پرورش این منطقه است.

نماینده آموزش و پرورش در بخش اسماعیلی جیرفت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد مدارس این منطقه فرسوده است و برخی مدارس این بخش عمری از ۲۰ تا ۵۰ ساله دارند.

حمید مصطفوی با اشاره به کمبود معلم افزود: حتی مدیران مدارس و معلمان پرورشی ما هم به‌ناچار مشغول تدریس در مدارس ابتدایی هستند.

وی اضافه کرد: دست‌کم ۲۵ نفر نیروی معلم نیاز است تا مشکلات کمبود نیرو و شیفت بندی هایی که در اثر کمبود نیرو وجود دارد، حل شود.

مصطفوی با اشاره به بخشی دیگر از کمبودها که شامل وسایل گرمایشی و سرمایشی می شود ادامه داد: از یک روستا تا روستای دیگر در این بخش ۵۰ کیلومتر فاصله است و بخش اسماعیلی وسعت زیادی دارد که شرایط را برای مستقل شدن آموزش و پرورش این بخش فراهم کرده است.

مرکز شهرستان جیرفت در ۲۳۸ کیلومتری جنوب شهر کرمان قرار دارد.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *