رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت:کاهش نرخ رشد جمعیت باعث می شود، خانوادها نرخ جانشی را هم از دست بدهند، اما خوشبختانه این سیر طی چند سال گذشته در حال تغییر است، اما سیر آن کند است و نیاز است در درازمدت در حوزه های مختلف به ویژه فرهنگی برای فرزند آوری کار شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت «جیرفت من» به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، دکتر علی اصغر خیرخواه با اشاره به اهمیت اجرای طرح ملی جوانی جمعیت، اظهار داشت: افزایش میانگین سنی در سالهای نه چندان دور دغدغه بزرگ در کشور است و این میانگین متاسفانه در سالهای گذشته روند کاهشی داشته که این مقوله معضلات زیادی را به جامعه تحمیل می کند.

 وی با بیان اینکه اثرات این کاهش جمعیت در سالهای آتی دیده می‌شود و یکی از بزرگترین مشکلات آن سالمندی و پیری جمعیت است، افزود: متاسفانه سالمندی و کاهش جمعیت اتفاقی است که مبنای آن تصمیم گیری بر کنترل جمعیت در برهه ای از زمان بود و بر همین اساس سیاست گذاری شد که متوجه شدیم، سیاست‌گذاری‌ها دچار اشکالاتی است و بزرگترین معضل در نیروی کار کشور ایجاد خواهد شد.

خیرخواه با اشاره به اهمیت نقش جمعیت در اقتدار یک کشور تصریح کرد: از بزرگترین معضلات رشد جمعیت ما، کاهش جمعیت جوان کشور است که اگر با همین روال پیش برود، قطعاً دچار مشکلاتی بزرگ‌تری در تامین نیروی انسانی مورد نیاز در رشته های مختلف که عامل اساسی در تولید و توسعه هستند، خواهیم شد.

وی با بیان اینکه مبنای سیاست‌گذاری جمعیت در وزارت بهداشت تغییر کرده و برنامه ریزی شده تا رشد جمعیت و عبور از تله جمعیتی را شاهد باشیم، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ رشد جمعیت باعث می شود، خانواده‌ها نرخ جانشی را هم از دست بدهند، اما خوشبختانه این سیر طی چند سال گذشته در حال تغییر است، اما سیر آن کُند است و نیاز است در درازمدت در حوزه های مختلف به ویژه فرهنگی، برای فرزندآوری کار شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: ممکن است برخی نقد اقتصادی در این مقوله داشته باشند و این موضوع به ذهن می‌رسد که مشکلات اقتصادی مانع رشد جمعیت است، اما همه می دانیم که اقتصاد کمترین نقش را در معضل کاهش جمعیت دارد و در خانواده‌های مرفه هم این اتفاق کاهش جمعیت افتاده است و به درستی می توان گفت، جنبه اقتصادی یک بُعد خیلی کوچک، در این موضوع است.

خیرخواه با اشاره به نقش مؤثر اقدامات فرهنگی و اقدام جدی خانواده‌ها به عنوان رکن اصلی جامعه در افزایش نرخ جمعیت گفت: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، برنامه ریزی و اقدامات خوبی مانند راه اندازی مرکز ناباروری، احداث خوابگاه‌های متاهلی، راه اندازی مهدکودک‌ها و … دیده شده، باید دغدغه ها را کم و امکانات و رفاهیات را در حد توان فراهم کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در کمک به درمان ناباروری در حوزه دانشگاه تصریح کرد: مرکز ناباروری سطح ۲ در جیرفت راه اندازی شده که خدمات به صورت رایگان به افراد متقاضی ارائه می شود، یکسری وام‌ها هم برای زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده و راه اندازی مرکز ناباروری سطح یک در جنوب کرمان هم در حال انجام است.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *