بسم الله الرحمن الرحیم.             

حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند:

اِنَّ اَحبَّ عبادَ اللهِ اِلَی اللهِ أنصَحُهُم لِعِبادِه؛

(نهج الفصاحه، ص ۱۱۵)

محبوب ترین بندگان خدا به نزد وی کسی است که با بندگان او دلسوزتر و مهربانتر باشد.

توسعه شهری: نگاهی به گذشته، توجه به حال، امید به آینده

می‌توان بیان داشت در هر عصری توسعه شهری تکیه بر مفاهیمی دارد که باعث آن می شود شهر در ابعا‌‌د تاریخی، فرهنگی واجتماعی‌آن توسعه یابد.

در این یادداشت بنا را بر این داریم در بُعد شهر تاریخی جیرفت چه عواملی باعث رشد و توسعه شهر می‌شود به اختصار به این رویکرد می‌پردازیم.

با‌ در نظر گرفتن بازسازی بافت فرسوده شهر تاحدی می‌شود پیشرفت توسعه شهری‌ را جلو انداخت و فاکتورهای جاذبه شهری در بعد تاریخی سیر همواری را پیدا می کند. از جمله این فاکتورهای تاریخی در شهر جیرفت متمدن، تپه باستانی کنارصندل، مقبره‌ میرحیدر، شهر قدیم دقیانوس …. می‌باشد که باعث عظمت و‌ شکوه شهر می‌شود.

برای پیشرفت توسعه شهری در بُعد تاریخی در شهرجیرفت متمدن می توان راهکارهای زیر را بیان کرد:

۱.احداث باغ موزه مینیاتوری در یکی از پارک‌های شهرمان باعث پیشرفت در بخش تاریخی شهر می‌شود.

۲. اِلمان‌های طراحی شده در سطح شهرمان باید ایده‌های تاریخی شهر باشند تا هویت شهر زنده شوند.

۳.پوستر دیواری‌های سه بعدی تاریخی در اطراف شهر باعث می‌شود تاریخ و تمدن شهر زنده و حس غرور ملی و میهنی نمایان و شکوفا شود و در معرض دید بینندگان و شهروندان قرار گیرد.

می‌توان به طور خلاصه بیان کرد بافت‌های تاریخی با منابع سرشار از میراث فرهنگی محل‌های مناسبی برای به کارگیری رویکرد خلاق هستند و می‌شود بیان کرد شهر تاریخی جیرفت را باید از دریچه هنری باستانی به آن توجه کرد و در ادامه نتیجه آن بعد تاریخی در کنار ابعاد دیگر نظیر فرهنگ، اجتماع، باعث پیشرفت متوالی می شود.

در پایان این یادداشت؛ شناخت مسائل و مشکلات احیای بافت جیرفت متمدن را می‌شود با مدیریت شهری مناسب و ابزارهای برنامه‌ریزی طولانی مدت با همراهی کارشناسان موفق و دستگاه های اجرایی نظیر سازمان شهرداری، اداره میراث فرهنگی به نحو احسن پیش برد و بافت تاریخی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی شهر قلمداد می‌شود. 

نویسنده: محمدجواد زبردست دانش آموخته کارشناس ارشد جامعه شناسی، فعال فرهنگی و اجتماعی

۱۶/مهرماه/۱۴۰۲

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *