به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی «جیرفت من: استفاده از کولر‌های گازی بسیار رواج یافته است. با اینکه مصرف برق کولر‌های گازی نسبت به کولر‌های آبی به مراتب بیشتر است و به ویژه برای مناطق عادی منطقی و مقرون به صرفه این است که از کولرآبی استفاده شود.

همچنین نکات ساده و در عین حال مهمی پیرامون نحوه استفاده از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها وجود دارد که شهروندان می‌توانند در صورت رعایت این نکات مصرف برق خود را به مراتب کاهش دهند.

استفاده از کولر های گازی بیش از ۵ برابر انواع کولر آبی است، این در حالی است که توجه به تنظیم “دمای آسایش” مکانیزمی قابل توجه برای صرفه‌جویی در مصرف برق این سامانه‌ها است.

دمای آسایش یا آسایش حرارتی است که مهم ترین معیار در طراحی ساختمان بر اساس صرفه جویی در مصرف انرژی است و اگر به آن توجه نداشته باشیم با افزایش مصرف برق و قبوض برق می‌شود.

یکی از راههای کاهش مصرف برق کولر گازی این است که اسپلیت خود را در دمایی تنطیم کنید که نقطه آسایش شما را فراهم کند و معمولا دمای مناسب جهت کولرهای گازی ۲۴ درجه سانتیگراد می باشد و با تنظیم این دما کولر گازی شما سریعتر محیط را به ان دما میرساند و ترموستات آن عمل کرده و کمپرسور دستگاه خاموش می‌شود و در طول استفاده شما کمپرسور با کمترین کارکرد می تواند محیط شما را خنک کند.

برای کاهش فشار کمپرسور در صورت کثیف بودن فیلتر هوا و یا کندانسور باید به صورت دوره ای فیلتر ها ها را عوض کنید و یا تمیز کنید فشار بیشتر به کمپرسور مساوی است با مصرف برق بیشتر همچنین در صورت کثیف بودن فیلتر ذرات داخل آن به داخل کانال برگشته که باعث کاهش عملکرد و مشکلات فنی بیشتر در آینده خواهد شد تمیزی فیلتر دستگاه علاوه بر کاهش استهلاک کمپرسور و کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی برق مصرف دستگاه مهم تر از همه مشکلات بهداشتی در هوای خارج شده از اسپیلت را دارد.

پس باید شما برنامه ریزی مشخصی در بهداشت فیلتر هوا داشته باشید.
—کولرتان را به صورت دوره ای سرویس کنید.
—از سالم بودن دستگاه مطمئن شوید.
—برای خودتان ترموستات قابل برنامه ریزی بگیرید.
—کولر را در جای مناسب نصب کنید.
—در هنگام خرید کولر گازی توجه داشته باشید که محصول دارای اینورتر باشد شاید بتوان این مورد را رکن اصلی کاهش مصرف برق کولر گازی و همچنین استهلاک کمتر آن به دلیل تنظیم دور موتور دانست و در مرحله بعد به برچسب انرژی دقت فرمایید که A یا B باشد معمولا دستگاه های دارای اینورتر با برچسب A یا B هستند و سپس بررسی EER که نسبت راندمان انرژی است. از این معیار می‌توان متوجه شد که کولر گازی مورد نظر، چه مقدار انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می‌کند.
▪گرید A برای EER عدد ۳.۲ است که بالاترین گرید محسوب می‌شود.
▪گرید G برای ERR کمتر از ۲.۲۰ که پایین ترین گرید آن است.
هرچقدر عدد EER بیشتر باشد راندمان آن بالاتر است.

حتما به EER دستگاه توجه کنید ممکن است شما دستگاهی با ظرفیت ۳۰۰۰۰ خریداری کرده‌اید اما باید بیشتر کار کند که محیط شما را خنک کند. یکی از راه‌هایی که گرما به درون اتاق‌ها وارد می‌شود پنجره‌هاست که با استفاده از پرده و ایجاد سایه می‌توان از ورود گرما به درون اتاق و درنتیجه ایجاد دمای آسایش بدون استفاده از وسایل سرمایشی، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

در ساعت‌های شب که معمولا هوا خنک است، با بازکردن پنجره از هوای خنک بیرون به جای استفاده از وسایل سرمایشی استفاده کنید که در کاهش هزینه برق بسیار موثر است.

استفاده از انواع پنکه و به‌ویژه پنکه سقفی به‌دلیل ایجاد جریان هوا در اتاق، محیط را چهار درجه و یا بیشتر خنک می‌کند و تنها به اندازه یک لام‍پ ۱۰۰ واتی انرژی مصرف می‌کند.

نوسینده: علی رضایی

انتهای خبر/

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *