به گزارش خبرنگار «جیرفت من» ظهر امروز با حضور دکتر جلالی معاون سیاسی و امنیتی استانداری کرمان، منصور شکرالهی نماینده ۶ شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی، قاسم رحیمی نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، پروژه پخش سیلاب سایت یک حوزه آبخیز زهکلوت شهرستان جازموریان به بهره‌برداری رسید.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمان در حاشیه این مراسم به نقش مهم پروژه های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: پروژه های آبخیزداری در افزایش پوشش گیاهی و جلوگیری از مخاطرات و کاهش خسارات ناشی از سیلاب‌ها نقش بسیار تعیین کننده‌ای دارد.

جلالی ضمن تقدیر از اقدامات مؤثر مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در خصوص اجرای پروژه های آبخیزداری با تاکید بر اینکه پروژه های آبخیزداری علاوه بر مهار سیلاب، در استحصال و ذخیره منابع آبی این منطقه بسیار تاثیرگذار است، افزود: اجرای پروژه های آبخیزداری در راستای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت نقش بسزایی دارد.

 در ادامه مهندس رحیمی نیا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مساحت مجموع حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار بوده و عملیات اجرایی طرح‌های حوزه آبخیزداری بر اساس یک برنامه مدون در حال انجام است.

وی گفت: این پروژه پخش سیلاب با حجم عملیات خاکی ۷۶ هزار مترمکعب و ۲ هزار و ۹۷۸ مترمکعب عملیات سنگی ملاتی و حجم مخزن ۶۸٠ هزار مترمکعب در حوزه آبخیز زهکلوت اجرایی شده است.

وی میزان اعتبار این پروژه آبخیزداری را بالغ بر ۹ میلیارد و ۵٠٠ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی اعلام کرد.

مهندس رحیمی نیا پروژه های آبخیزداری را بعنوان بهترین راهکار در جهت کاهش اثرات خشکسالی منطقه دانست و گفت: کاهش سرعت آب، ذخیره کردن آب پشت سازها، نفوذ آب به سفره های زیرزمینی و به تبع آن تقویت چاه‌ها و استفاده کشاورزان از آن، از مزایای اجرای این پروژه ها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با بیان اینکه اجرای پروژه های آبخیزداری به صرفه و اقتصادی است افزود: با اجرای این پروژه ها تا حد زیادی به ویژه در مواقع بحران و با کمترین هزینه از خسارت های مالی و جانی پیشگیری می‌کنند.

گفتنی است حمدالله فاریابی مشاور استاندار، فرماندار جازموریان، معاون آبخیزداری اداره کل، امام جمعه، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و جمعی از مسئولین شهرستان جازموریان در این مراسم حضور داشتند.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *