به گزارش «جیرفت من» خبر آغاز کاوش ها در کنارصندل و حضور یک گروه باستان شناس قدر و پخته به سرپرستی یک باستان شناس بزرگ و نامی و کاربلد، خبر کمی نیست، در طول این سال هایی که از آخرین فصل کاوش ها در کنارصندل می گذرد، حدود ۱۵ سال، گروه های باستان شناس کوچک و بزرگی در جیرفت آمده اند و رفته اند و کارهای بزرگ و کوچک (و همه با ارزش) کرده اند اما هیچ یک در کنارصندل نبوده است؛ در جیرفت صدها محوطه و تپۀ عظیم باستانی وجود دارد که همه مهم اند و بسیار مهم و هر کدام دربردارندۀ بخشی، فصلی، سطری از تاریخ جیرفت و ایران و جهان، اما کنارصندل چیز دیگری است چنان که اگر همۀ تپه های جیرفت کاوش شوند و کنارصندل نشود، گویی اتفاقی نیفتاده است.

محوطه باستانی بزرگ، باستان شناس بزرگ می خواهد و چه کسی شایسته تر از دکتر سیدمنصور سیدسجادی کاوشگر و سرپرست کاوش های باستان شناسی شهر سوختۀ سیستان موثرترین فرد در ثبت این محوطه در فهرست آثار جهانی یونسکو.

ثبت جهانی شهر سوخته البته نتیجۀ یک کار جمعی بوده است اما کیست که نداند که این ناممکن تنها به همت نستوهانۀ دکتر سیدسجادی ممکن شد. این همه نمی شود مگر با عشق، احساس مسئولیت، دانایی و توانایی.

و اکنون ایشان در جیرفت است تا شاید ناممکن را دوباره ممکن کند اگر چه در جیرفت و در کنارصندل این امر بسیار دشوارتر است و پیچیده تر و روز به روز بغرنج تر هم می شود اما هنوز دیر نیست و هنوز نفس محوطه به شماره نیفتاده است. اما … بیگمان این نخواهد شد اگر استاد و همراهان پرتوانش ـ که کارهای بزرگ از آن ها ساخته است ـ تنها بمانند.

فرصت گرانبهای حضور ایشان را که عاقبت به همت آقای دکتر شاهرخی مدیرکل محترم میراث استان ـ با قدرشناسی از دغدغه مندی ایشان ـ فراهم آمده مغتنم بشماریم.

باشد که هر روز بشنویم درختی کاشته شد، قناتی دوباره به جریان افتاد، یک گونه حیوانی در خطر از نابودی رهید و یک محوطۀ باستانی پژوهیده شد.

بقلم: میثم شهسواری گروه باستانشناسی دانشگاه جیرفت

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *