به گزارش خبرنگار سرویس کشاورزی «جیرفت من» به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان، سید مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: ۳۱ هزار هکتار سطح زیرکشت نخیلات جنوب کرمان، بُعد تولیدی ویژه‌ای برای صادرات و تامین معیشت کشاورزان و باغداران است و متاسفانه باید زودتر برای مبارزه ورود می‌کردیم.

وی افزود: خوشبختانه در طول یک سال اخیر فعالیت‌ها به اندازه ۶ سال گذشته بوده و امروز میزان شناسایی نخیلات آلوده با پیشرفت مواجه شده و به دستورالعمل‌های کاربردی برای باغداران منتج شده است و باید در زمان‌بندی کوتاه مورد استفاده قرار گیرد.

خیام‌ نکویی ابراز کرد: ما نیاز به یک بسیج عمومی در منطقه برای مبارزه داریم و همانطور که توانستیم مشکلات آفت جاروک جادوگر لیموترش را در منطقه مرتفع نمائیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: ۴.۵ میلیون تولید در بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان، ظرفیت قابل توجهی برای دانش بنیان شدن کشاورزی در منطقه است و اگر کشاورزی، مسئله اول منطقه جنوب کرمان شود ما سهم مجموعه را به ۱ میلیون تن با ارتقاء بهره‌وری افزایش خواهیم داد و به ۵.۵ میلیون تن خواهیم رساند.

وی بیان کرد: بروزرسانی در اجرای الگوی کشت، در جنوب کرمان تدوین شد و محصول گندم با توجه به استراتژیک و راهبردی بودن در سال گذشته بدون افزایش سطح، ۶ میلیون تن افزایش عملکرد داشته که نشانگر ظرفیت بهره‌وری جنوب کرمان است.

وی با اشاره به اینکه خرما از جهت ارتزاق مردم، تنوع محصولات و همچنین ارزش افزوده، راهبردی است، عنوان کرد: روش حل چالش و مسئله امروز با رویداد فناورانه به همت سازمان جهادکشاورزی و سازمان تحقیقات، تدوین و اجرایی شده و از همه ظرفیت‌های کشور استفاده شده است.

خیام نکویی اظهار کرد: کشاورزی دانش بنیان مبتنی بر دانش روز است و میزان افزایش نفوذ دانش با ارتقای بهروه‌وری، حفظ منابع پایه و حفظ ذخایر ژنتیکی امکان پذیر خواهد بود.

وی گفت: باید در کوتاه مدت، دستورالعمل مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی بکار گرفته شود و از این رویداد فناورانه برای جلوگیری از خسارت در کوتاه مدت با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، بخش تحقیقات، جهاد دانشگاهی و حتی ظرفیت‌های خارج از کشور استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: آموزش و ترویج در اطلاع رسانی به باغداران با مشارکت مردم، در حوزه آموزش و ترویج باید مورد توجه و حمایت شود و ما تمام توان خود را به کار خواهیم گرفت و نقش مسئولین استان در نظارت و ارزیابی حائز اهمیت است.

خیام نکویی خاطرنشان کرد: تقویت ایستگاه‌های قرنطینه‌ای باید مورد توجه قرار گیرد و برای مبارزه با این آفت، باید از انتقال پاجوش‌ها بین استان و منطقه جلوگیری شود.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *