قطع درختان صنوبر شهر درب بهشت ساردوئیه

قطع درختان در بخش ساردوییه شهرستان جیرفت درحالی در فضای مجازی محلی خبرساز شده که بخشدار به مدیریت اوقاف بر این درختان و نظارت شهرداری اشاره و تاکید می‌کند که به طور قطع پیمانکار که درختان سبز را نیز قطع کرده، دچار تخلف شده و مراتب را به دستگاه قضا ارجاع خواهد داد.

قطع این درختان در شهر درب بهشت مرکز بخش ساردوییه بوده که واکنش ها و نگرانی اهالی و فعالان محیط زیست را دربرداشته است.

هنوز درباره تعداد دقیق درختان قطع شده، همچنین چرایی ضعف مدیریت اوقاف و امور خیریه و نظارت سایر نهادهای متولی به طور رسمی اظهارنظری ارائه نشده اما برخی فعالان فضای مجازی و شهروندان در منطقه، اوقاف را به تاراج محیط زیست متهم کرده اند.

قطع عامدانه درختان سبز

بخشدار ساردوئیه گفت: پیمانکاری که قرار بود درختان خشک شهر درب بهشت را قطع کند با قطع درختان سبز دچار تخلف شده است و اکنون مانع هرگونه عملیات قطع درختان شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار «جیرفت من» عباسعلی مسلمی در گفتگو با ایرنا اظهار کرد: تابستان گذشته درختان خشک را رنگ آمیزی کردند و مشخص بودند اما پیمانکار عامدانه درختان سبز را هم قطع کرده است.

وی تاکید کرد: پیمانکار تا پایان اردیبهشت باید صبر کند تا مشخص شود کدام درخت خشک و کدام سبز است و درختان خشک از بوته قطع، درختان نیمه خشک سربرداری و فقط قسمت خشک درخت با بالابر قطع شود.

عقبه مشکل

مسلمی با بیان اینکه با توجه به تنش آبی، درختان نیمه‌خشک شده بودند افزود: تعدادی از آنها با وزش باد شکسته و روی خودروهای عبوری افتاد که موجب اظهار ناراحتی برخی از شهروندان شد.

وی با اشاره به اینکه هم با اعتراض مردم مواجه بودیم و از سویی هم این درختان قدمت و زیبایی داشتند گفت: نتیجه گرفته شد که قطع درختان کاملا خشکیده به مزایده گذاشته شود که یک پیمانکار خارج از استان برنده مزایده شد.

بخشدار ساردوییه شهرستان جیرفت بیان کرد: نگهداری درختان بر عهده شهرداری و صاحب اصلی آن اوقاف است.

وی اضافه کرد: وقتی این پیمانکار شروع به کار کرد تعدادی از درختان خشک و سبز ورودی را با هم قطع کرد که بعد از اطلاع از موضوع بلافاصله از ادامه کار جلوگیری شد و به اطلاع قاضی هم می رسانیم تا با متخلفان برخورد شود.

مسلمی با یادآوری اینکه زیبایی شهر به این صنوبرها است ادامه داد: به طور کامل مانع قطع درختان شده‌ایم و به نیروی انتظامی ابلاغ کردیم.

وی با اشاره به اینکه با تنش آبی مواجه بودیم و شهرداری نتوانست به آبیاری هم بپردازد افزود: نبود زیرساخت لازم موجب شده در تامین آب شرب اهالی درب بهشت هم با مشکل مواجه شویم.

بخشدار ساردوییه اظهار کرد: سال گذشته نتوانستیم آب غیرشرب برای آبیاری پیدا کنیم و شهرداری هم مجبور شد فقط گل و گیاهانی که عمر کمتری دارند را آبیاری کند.

وی با بیان اینکه با کاهش بارندگی با تنش آبی مواجه شدیم و چون منطقه کوهستانی است روان‌آب ها نیز خارج می شوند ادامه داد: باید تدابیری اندیشیده شود که در بالادست، سدها یا بندهای آبی ساخته شود تا در مواقعی که در تابستان آب‌های سطحی تمام می شود از آن آبها استفاده کنیم.

مسلمی گفت: چند بند سنگ‌سیمانی هم احداث شده اما به دلیل وسعت منطقه جوابگو نیست.

ضرورت توجه به آبخیزداری ساردوییه

وی با اشاره به اینکه ۴۸۵ روستا هم با مشکلات کم آبی مواجه هستند تاکید کرد: مسئولان باید به آبخیزداری بخش ساردوییه بیشتر توجه کنند چون از سرشاخه‌های هلیل رود است.

لازم به ذکر است که شهر کوهستانی درب بهشت در بخش ساردوییه شهرستان جیرفت در جنوب کرمان قرار دارد و به دلیل اینکه در تابستان از آب و هوای مطبوعی برخوردار است به منطقه گردشگری تبدیل شده و از استان های همجوار هم به آن سفر می کنند.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *