مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت: برای توسعه و پیشرفت، احداث سایت نوین شهر جیرفت، با یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین برای ساخت مسکن، انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی «جیرفت من» صبح امروز ابراهیم امیری در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان برگزار شد، گفت: یکی از شاخصه‌های پیشرفت و توسعه یافتگی یک منطقه، میزان گستردگی فعالی رسانه در آن منطقه است و رسانه نقش میان‌بخشی با سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها را دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان درخصوص مهمترین اهداف این اداره کل، اظهار کرد: مهمترین هدف اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، توسعه و تعالی هست که با ساخت شهر و شهرک محقق خواهد شد.

امیری افزود: دومین هدف مهم اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، بازآفرینی شهری است که برای تحقق آن، طرح «کلید به کلید» وجود دارد.

وی ماهیت برگزاری این نشست خبری را تمرکز بر بخش مسکن در جنوب کرمان، معرفی کرد و گفت: در حوزه مسکن، آسیب‌شناسی با اولویت شهرسازی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت، شامل جیرفت و کهنوج اجرا شده است.

وی درخصوص نتایج آسیب‌شناسی بافت‌های شهری در جیرفت، بیان کرد: عدم توازن، نتیجه پیمایش شهر جیرفت، بخاطر عدم توسعه و پیشرفت محله‌های کهوروئیه و کلرود است.

ابراهیم امیری افزود: ایجاد شهری خطی در کهنوج بخاطر عبوری بودن این شهر، نتیجه حاصل از پیمایش این شهر است.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان درباره ماهیت شهرسازی در جیرفت، گفت: ماهیت شهرسازی در جیرفت با محوریت سه راه دهشتری‌ها در دهه ۱۳۳۰ شروع شده است.

وی درمورد تمرکز نوار زلزله و گسل‌های شهر جیرفت، اظهار کرد: بیشترین نوار زلزله و گسل از رودخانه هلیل به سمت کرمان است و محله‌های کهوروئیه و کلرود از نظر گسل شناسی، ایمنی بیشتری دارند.

امیری خطر سیلاب و فرونشست زمین را مهم ارزیابی کرد و گفت: محله‌های کهوروییه و کلرود، از نظر میزان خطر سیلاب و فرونشست زمین، امنیت بالاتری دارند.

ابراهیم امیری لازمه تحقق توسعه و پیشرفت را همکاری مردم با دولت، دانست و تاکید کرد: در شهرهای جنوبی استان کرمان، برای تحقق برنامه‌های بلندمدت با افق ۱۴۲۵ متاسفانه خلأ بین مسئولان و رسانه وجود دارد و در نتیجه پذیرش برنامه‌های دولت توسط مردم، به سختی انجام می‌شود.

وی تقاضای مردمی برای خانه‌دار شدن را حدود ۲۳ هزار مورد اعلام کرد و افزود: در طرح توسعه شهر جیرفت، ساخت مسکن ویلایی، اولویت دارد زیرا انبوه‌سازی، آفت‌های فرهنگی، اجتماعی و کاهش رفاه را دارد.

امیری برای توسعه شهر جیرفت به صورت نوین، از اختصاص یک هزار و ۳۰۰ هکتار زمین خبر داد و گفت: در سایت نوین شهر جیرفت، در افق ۱۴۲۵ برای سکونت ۳۰ هزار نفر، برنامه‌ریزی شده است.

وی از تفاهم با اداره کل صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان برای کمک در جهت توسعه سایت نوین شهر جیرفت، به نیکی یاد کرد و افزود: با تلاش اداره کل صمت، در آینده نزدیک، ایجاد شهرک صنعتی شماره سه جیرفت با یک هزار هکتار زمین و همچنین کلنگ‌زنی کارخانه فولاد در جوار سایت نوین شهر جیرفت، انجام خواهد شد‌.

ابراهیم امیری درخصوص رفع موانع دسترسی به سایت نوین شهر جیرفت، تصریح کرد: ظرف یک ماه آینده، پروژه احداث پل سوم هلیل رود، در فاصله ۵۰ متری از پل قدیمی، کلنگ‌زنی خواهد شد که طی مدت زمان ۱۲ تا ۱۴ ماه، به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ‌وضعیت موجود را نتیجه نبود زمین در سطح شهرها معرفی کرد و افزود: در سال‌های گذشته زمین‌های موجود در شهرها در قالب طرح‌های مسکن مهر و مسکن ملی از دست دولت خارج شده است.

ابراهیم امیری تصریح کرد: متاسفانه در منطقه جنوب کرمان، پیمانکار واجد‌الشرایطی که دارای صلاحیت ساخت ساختمان بالای هفت طبقه باشد، حضور ندارد.

امیری درخصوص سایت نوین شهر جیرفت بیان کرد: در سایت نوین شهر جیرفت، ساخت ۲ کلانتری، سه مدرسه، یک مسجد و ۵۰ هکتار سایت تجاری اداری برنامه‌ریزی شده است.

وی از انتخاب پیمانکار توانمندی برای ساختن سایت نوین شهر جیرفت خبر داد و گفت: این پیمانکار در حال تجهیز کارگاه‌های تولید آسفالت، بتن و شن و ماسه است.

امیری نحوه واگذاری زمین به افراد را به صورت قرعه‌کشی اعلام کرد و افزود: اگر افراد برای ساخت خانه، خودشان اقدام کنند، درنتیجه یک ماه، فرصت گرفتن «مجوز ساخت» از شهرداری و ۲ ماه هم مهلت فندانسیون سازی را دارند که پس از ساخت فندانسیون در مهلت مقرر، سند مالکیت زمین، به آنها منتقل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی از واگذاری ۷ هزار قطعه زمین در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اجرای طرح سیستم یکپارچه فاضلاب همزمان با انتقال آب، برق و گاز در سایت نوین شهر جیرفت، انجام خواهد شد. 

وی افزود: از سه ماه قبل، در قالب تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری جیرفت، ۵۰۰ تن قیر رایگان جهت آسفالت کوچه و خیابان‌های شهر جیرفت، در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

ابراهیم امیری درمورد گلایه‌های مردمی از عدم نصب آسانسور در ۲۰۰ مسکن مهر، تصریح کرد: ۱۰۰ درصد اعتبار لازم برای نصب و راه‌اندازی آسانسور در مسکن‌های مهر، تامین شده است.

وی افزود: جهت نصب ۲۰۰ دستگاه آسانسور در مسکن‌های مهر، هر ۵۰ آسانسور در قالب یک مناقصه تعریف شده است که نیمی از آنها تا هفته آینده انجام می‌شود.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *