به گزارش خبرنگار سرویس کشاورزی «جیرفت من» ناصر احمدیوسفی در گفتگو با فارس گفت: عشایر جنوب استان کرمان، در قالب ۱۷ هزار و ۳۲ خانوار در پهنه جغرافیایی ۸ شهرستان جنوبی فعالیت دارند و عمده فعالیت عشایر این منطقه، دامداری است اما در کنار شغل دامداری در حوزه تولید گیاهان دارویی نیز فعالیت چشمگیری دارند و بیش از ۱۰۰ خانوار عشایر بهره‌بردار گیاهان دارویی از سطح مراتع هستند.

مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان. افزود: عشایر جنوب استان کرمان باتوجه به خشکسالی‌ در سال گذشته، قریب به ۳ هزار تُن انواع گیاهان دارویی را از سطح بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار مراتع و مزارع برداشت و به بازار عرضه کردند.

احمدیوسفی با اشاره به برنامه‌های اداره کل امور عشایر جنوب کرمان، خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است تا تولید عشایر را از تک محصولی خارج کرده و تولید محصولات دیگر را نیز به سبد تولیدی آنها اضافه کنیم، بر همین اساس در سال گذشته، ۳۰ منطقه عشایری مستعد کشت گیاهان دارویی شناسایی و به سازمان امور عشایر ایران معرفی شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه عشایر در مراتع طبیعی مستقر هستند که با کشت گیاهان دارویی هم می‌توانند به غیر از تولید گوشت، درآمد دیگری را به سبد خانواری خود اضافه کنند اظهار کرد: عشایر جنوب استان، بخش قابل توجهی از اراضی مورد بهره‌برداری را به کشت گیاهان دارویی از جمله رزماری، گل گاو زبان، چای ترش، حنا، وسمه و غیره اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۵ میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه و کاشت گیاهان دارویی از سوی اداره کل امور عشایر جنوب استان کرمان پرداخت شده است، اظهار کرد: برای پرداخت تسهیلات به عشایر، محدودیتی وجود ندارد و در صورت اقدام به کشت گیاهان دارویی، تسهیلات مورد نیاز با نرخ سود پایین، به آنها پرداخت می‌شود.

احمد یوسفی افزود: برای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی اولین جشنواره ملی گیاهان دارویی را در اردیبهشت ماه سال جاری در شهرستان جیرفت و در شهر جبالبارز برگزار می‌کنیم.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *