نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری فردا ۴ بهمن ماه توسط شورای نگهبان اعلام می‌شود.

به گزارش «جیرفت من» به نقل از ایرنا، رد صلاحیت شدگان می‌توانند به‌مدت سه روز از ۶ تا ۸ بهمن ماه نسبت به ثبت اعتراضات خود اقدام کنند.

فقهای شورای نگهبان نیز طی ۱۰ روز مجددا صلاحیت‌های این داوطلبان را بررسی می‌کنند و نتایج را به‌صورت کتبی به وزارت کشور اعلام می‌کنند.

طبق قانون، تبلیغات نامزدهای این انتخابات از ۲۵ بهمن تا ۹ اسفند تعیین شده است.

بررسی صلاحیت‌ها داوطلبان مجلس خبرگان رهبری این گونه بود که از پایان مهلت ثبت‌نام، شورای نگهبان یک‌ماه فرصت داشت تا به صلاحیت‌های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری رسیدگی کند.

صلاحیت علمی و اخلاقی، سیاسی اجتماعی، داوطلبان از مراجع قانونی استعلام و بعد از اینکه صلاحیت‌های اولیه غیررسمی تایید شد، نوبت به بررسی صلاحیت‌های علمی داوطلبان شد.

بررسی صلاحیت‌های علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای شورای نگهبان صورت گرفته است.

داوطلبان از لحاظ علمی به چند دسته تقسیم شدند؛ یک دسته فاقد صلاحیت‌های علمی بودند به این معنا که ممکن بود حداقل تحصیلات لازم حوزوی را نداشته باشند اما ثبت نام کرده باشند که این افراد برای طی مراحل بعدی دعوت نشدند.

تعدادی هم مسلم الاجتهاد بودند یا اینکه نماینده دوره‌های گذشته این مجلس بودند یا از مدرسان بزرگ حوزه‌های علمیه بودند و کتاب و تالیفات داشتند یا این‌که مرجع تقلید ضمناً یا صراحتاً اجتهاد آنها را تایید کرده‌اند.

طبق تبصره یک ماده ۳ قانون انتخابات خبرگان رهبری افراد فوق نیاز به تشخیص علمی فقهای شورای نگهبان نداشتند.

دسته دیگر از داوطلبان عده‌ای بودند که در اجتهاد آنها تردید وجود داشت که صلاحیت این افراد مورد بررسی شورای نگهبان قرار گرفت.

این افراد در امتحان علمی شورای نگهبان در آبان ماه و سپس آزمون شفاهی کردند.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *