.بسم الله الرحمن الرحیم.
شکر خدا که هرچه طلب کردم از خدا برمنتهای، همت خود کامران شدم
(حافظ)

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی «جیرفت من» می توان بیان کرد یکی از ضرورت های اساسی در جوامع مدرن امروزی پارادایم فرهنگ‌شهروندی می‌باشد که جایگاه ویژه ای در حکمرانی شهری دارد.

در این یادداشت فرهنگی، بنا را بر این دارم که تعریف فرهنگ شهروندی چگونه در شهر ها تاثیر گذار است به همراه دیگر پارادایم ها نظیر عمرانی، فیزیکی و اِلمانی شهر که فرهنگ شهروندی به عنوان موتورمحرکه به حرکت در می آید.

می توان بیان داشت که در فرهنگ شهروندی باید تقویت روابط اجتماعی بین ساکنان یک شهر، حفظ اماکن عمومی، رعایت قوانین و مقررات اجتماعی به همراه مشارکت اجتماعی به عنوان چند مقوله وجود داشته باشد. به طور خلاصه وفاداری به تعهدات شهروندی می شود.

برای پیشرفت بیشتر توسعه شهری، شهرمان جیرفت متمدن این موارد می تواند به نحو احسن اجرا شود و فرهنگ شهروندی به عنوان قلب تپنده شهر با تمام اجزا دیگر شهر به حرکت در می آید. در فرهنگ شهروندی باید مقوله های زیر را به طور خاص و عام در نظر گرفت؛

  • ۱.مشارکت: طرح های خلاق و ایده های شهروندان می تواند تاثیر گذار باشد
  • ۲.آموزش: در این امر شهرداری ها، شورای شهر، آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک رسانه های محلی می توانند تاثیر گذار باشد.
  • برای اجرا شدن آن در سطح شهر موارد زیر را می توان مد نظر قرار داد:
  • ۱. بیلبوردهای شهری، تبلیغات فرهنگ شهروندی را فراموش نکنند!!
  • ۲. با خط کشی شدن خیابان های سطح شهر حجم ترافیک شهری کاهش می یابد‌ و در فرهنگ شهری تاثیر گذار است
  • ۳.تفکیک شدن زباله های شهری به صورت کاغذی، پلاستیکی و شیشه ای…
  • ۴.تشکیل دبیرخانه فرهنگ شهروندی

در پایان می توان بیان داشت با توجه به اجرا شدن فرهنگ شهروندی در شهر صداقت، امانت داری، قانون گرایی، فرهنگ الگوی‌مصرف پایدار شکل می‌گیرد و‌ به همراه دیگر عناصر عمرانی، فیزیکی، المانی فرهنگ شهروندی هم رشد و پیشرفت ویژه ای می کند فرهنگ شهروندی به عنوان قلب تپنده شهر به صدا در می آید.

محمد جواد زبردست
دانش آموخته کارشناس ارشد جامعه شناسی
فعال فرهنگی اجتماعی
مردادماه ۱۴۰۲

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *