گزارش خبرنگار جیرفت من به نقل از ایرنا لاله ابراهیمی با طرح تولید موسوم به «فرمولاسیون کیتوزان جدایه بومی»، ایده اول این رویداد را از آن خود کرد که در این ایده با تولید «نماتد» که یک نوع کرم میکروسکوپی است و سازگاری با محیط زیست دارد با لارو و حشره سوسک سرخرطومی مقابله می شود.

علی عباسی با ایده ردیابی نخل های آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی با استفاده از سگ های کشاف، دومین ایده برگزیده این رویداد شد.

حمید احدی هم با ایده تله فرمونی الکتریکی و پایش آنلاین (تله هوشمند) توانست عنوان سومین ایده برتر این رویداد را از آن خود کند.این ایده‌ها توسط مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مورد حمایت قرار می‌گیرند تا تحولی برای مقابله با این آفت ایجاد شود.

رییس کمیته علمی رویداد فناورانه سوسک سرخرطومی در این آیین گفت: ۲۱ ایده به دبیرخانه رسید که ۱۶ ایده حاوی شرایط لازم بودند و در کمیته علمی مطرح شدند که این میزان مشارکت خوبی برای یک رویداد در سال اول بود.

پیمان نامور ادامه داد: از بین ۱۶ ایده هشت ایده که بالای ۵۰ درصد نمره را داشتند برای مرحله نهایی انتخاب کردیم که در نهایت سه ایده موفق به کسب عنوان برتربن ایده‌ها شدند.وی افزود: ۶ داور تخصصی حشره شناسی، ۲ داور اقتصادی و سه داور ویژه موردی ایده‌ها را مورد ارزیابی و داوری قرار دادند.

ایده‌های برتر مورد حمایت قرار می‌گیرندمعاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم گفت: از این ایده‌ها حمایت های مادی، تسهیلاتی و علمی می‌شود از جمله ایده‌های برتر را می توان در دهکده، مرکز رشد و یا پارک علم و فناوری مستقر کرد.

سید مجتبی خیام نکویی افزود: همچنین ایده ای که نیاز به اعتبارات بالاتر داشته باشد به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می شود و از ایده نواورانه هم برای ثبت اختراع حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد در جنوب کشور اظهار کرد: نقش این منطقه در تولید کشور بالاست و در شرایطی که تولید محصولات کشاورزی کشور ۱۲۵ میلیون تن است، حدود چهار درصد تولید کشور معادل چهار و نیم میلیون تن در حوزه های مختلف مربوط به جنوب کرمان است.

خیام نکویی با بیان اینکه ظرفیت قابل توجه برای دانش بنیان شدن حوزه کشاورزی وجود دارد ادامه داد: اگر کشاورزی مساله اول منطقه جنوب کرمان شود با دانش بنیان شدن آن، امکان اینکه سهم منطقه را به پنج و نیم میلیون تن و پنج درصد کشور برسانیم فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه برخی محصولات همچون گندم و پسته استراتژیک و راهبردی هستند افزود: کل نیاز کشور به گندم ۱۳.۵ میلیون تن است که ۱۲ میلیون تن آن نیاز تولید نان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اصافه کرد: سال گذشته نسبت به سال قبل ۶ میلیون تن افزایش تولید گندم داشتیم که نشان می دهد دارای ظرفیت بهره‌وری در این حوزه هستیم.

وی بیان کرد: خرما هم از این جهت که قشر قابل توجهی از مردم به نخیلات برای ارتزاق وابسته هستند، محصولی راهبردی است و همچنین تنوع تولیدات خرما در مقایسه با دیگر محصولات بیشتر و ارزش افزوده بالایی دارد اما ما بیشتر خام فروشی می کنیم.

خیام نکویی افزود: نتیجه افزایش ضریب دانش، ارتقای بهره وری، حفظ منابع پایه همچون آب و خاک و حفظ ذخایر ژنتیکی خواهد بود و با توجه به اینکه ۱۶.۷ تن در هکتار فرسایش داریم اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی گفت: نمی توانیم به کشاورز بگوییم چند سال صبر کند بلکه برای مقابله با افت باید برای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه داشته باشیم.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه کل ظرفیت کشور اعم از دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و تجربیات خارج از کشور باید مورد استفاده قرار گیرد، اضافه کرد: همه ظرفیت مرکز تحقیقات در خدمت مقابله با آفت سوسک سرخرطومی خواهد بود و نباید اجازه دهیم این چالش گسترش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین عامل موفقیت در مقابله با این آفت، آموزش و ترویج است افزود: دانش مبارزه با این آفت را به صاحبان باغات و نخیلات ارائه و مشارکت آنها را جلب کنیم.

خیام نکویی ادامه داد: هوش مصنوعی در حوزه مبارزه با آفات می تواند موثر باشد و حوزه گیاه پزشکی باید اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت ایستگاه قرنطینه‌ای یادآور شد: اگر تمام تلاش خود را کنیم و پاجوش های آلوده جابه جا شوند، مقابله با آفت سرخرطومی بی فایده خواهد بود بنابراین باید برخورد لازم صورت گیرد و پاجوش ها نابود شوند.

انتهای خبر/

توسط ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *