به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی «جیرفت من» به نقل از میراث هلیل، صبح امروز دکتر سید منصور سیدسجادی سرپرست گروه کاوش کنارصندل در دیدار با امام جمعه جیرفت به اهمیت تپه‌های کنارصندل و معروفیت آن در مجامع علمی جهان اشاره کرد و گفت: تپه های باستانی کنارصندل تمام‌ معیارهای اصلی ثبت در فهرست مفاخر فرهنگی جهانی را دارد.

سیدسجادی که از او بعنوان ناجی محوطه باستانی شهر سوخته سیستان نام برده می شود و با تلاش و انجام چندین دوره کار میدانی توانست این محوطه باستانی را به ثبت جهانی برساند، در ادامه سخنانش افزود: کوشش ما این است که بتوانیم برنامه‌ای دقیق انجام بدهیم که حداکثر در یک دوره ۵ ساله بتوانیم تپه‌های کنارصندل را بعنوان یکی از مفاخر فرهنگی در فهرست جهانی ثبت کنیم.

️وی اظهار داشت: حُسن این کار این است که علاوه بر اینکه خود ما وظیفه نگهداری از آن را داریم، سودی را به بخشی از جامعه می‌رسانیم که ایجاد اشتغال مهمترین نتیجه آن است که بدون شک تاثیر زیادی در زندگی اهالی این منطقه خواهد داشت.

در این دوره کاوش، قصد ما احیاء آثار به دست آمده در کاوش های گذشته است

سیدسجادی در ادامه افزود: به دلیل تخریب و صدمات گسترده در نتیجه وقفه طولانی مدت در کاوش در کنارصندل، این دوره، کارهای اکتشافی بسیار کمی را انجام خواهیم داد و قصد ما احیاء آثاری است که در ۶ فصل کاوش گذشته به دست آمده و اجازه ندهیم بیش از این تخریب شود.

در پایان کار کاوش یک سلسله انتشارات به زبان مردمی و در عین حال علمی ارائه خواهیم داد

سیدسجادی افزود: پس از پایان کار کاوش، انتشارات مردمی و علمی خواهیم داشت و همچنین نمایشگاه تصویری از کارهای انجام‌شده نیز برگزار خواهیم کرد.

آثار باستانی که در همه جا داریم مثل برگ های شناسنامه ماست

وی آثار باستانی را شناسنامه هر کشور و هویت مردم آن کشور عنوان کرد و گفت: اگر شناسنامه ما پاره بشود و در معرض باد قرار بگیرد و پراکنده شود من بدون هویت و ریشه هستم که قادر به معرفی خودم نیستم.

سیدسجادی وظیفه باستانشناس را احیاء این شناسنامه دانست و افزود: وظیفه ما باستانشناسان این است که قطعات خورد و ریز شده شناسنامه خودمان را از نظر ایرانی بودن، مسلمان بودن جمع کنیم و در کنار هم بچسبانیم و تکمیل‌اش کنیم تا بتوانیم هویت خود را ثابت کنیم.

گفتنی است که در این دیدار، نادر علیدادی‌سلیمانی و علی دانشی کارشناسان باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی کرمان، ابراهیم بشارتی رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان جیرفت، کمال‌الدین ضیاءکمالی کارشناس میراث فرهنگی، سیدمنصور سیدسجادی سرپرست تیم کاوش کنارصندل را همراهی کردند.

انتهای خبر/ فاریابی

توسط admin960

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 7 =